{"principal":[{"id":"mo_09","id_slug":"mare-de-deu-del-claustre","nom":"Mare de D\u00e9u del Claustre","ganxo":"Fina escultura rom\u00e0nica amb retocs g\u00f2tics, una de les imatges que ha convocat m\u00e9s devoci\u00f3 a Vallbona.","descriptor":"Hier\u00e0tica per\u00f2 elegant, esculpida en una sola pe\u00e7a de pedra calc\u00e0ria, tan t\u00edpicament blanca d'aquestes valls, l'obra hauria estat concebuda a finals del s.XIII encara que, molt probablement, retocada el segle seg\u00fcent adaptant-ne l'aparen\u00e7a als gustos g\u00f2tics. **b****b**Nombrosos s\u00f3n els miracles i intercessions atribu\u00efts a aquesta Mare de D\u00e9u, que sempre ha estat molt present en la vida religiosa de les monges i de tot el poble.","contingut":"[{\"titol\":\"Una barreja d\u2019estils \",\"contingut\":[{\"text\":\"Sempre que els historiadors s\u2019han proposat datar o identificar l\u2019autoria d\u2019aquesta obra, s\u2019han topat amb el problema d\u2019una escultura que barreja elements art\u00edstics propis d\u2019\u00e8poques molt diferents.**b****b**D\u2019una banda, la tem\u00e0tica i nombrosos trets estil\u00edstics s\u00f3n t\u00edpicament rom\u00e0nics: el motiu de la verge i el Nen asseguts sobre coixins amb caps d\u2019animals, que simbolitzen la subjugaci\u00f3 del Mal, la composici\u00f3 frontal i en perfecte simetria, la r\u00edgida gestualitat del nen Jes\u00fas amb una m\u00e0 desproporcionadament gran en actitud de benedicci\u00f3 aix\u00ed com el tractament esquem\u00e0tic i pla. \"},{\"src\":\"mo_09_conjunt.jpg\",\"descriptor\":\"**n*Vista de conjunt.*n** La composici\u00f3 sim\u00e8trica, el hieratisme ic\u00f2nic del Nen Jes\u00fas o el seu gestualisme s\u00f3n trets rom\u00e0nics; l'acabat de la roba i del rostre de la mare de D\u00e9u fan, per contra, pensar en contribucions g\u00f2tiques.\"},{\"text\":\"D\u2019altra banda, desconcerta trobar-hi nombrosos elements m\u00e9s propis de l\u2019escultura g\u00f2tica: la finor de la cara de la Mare de D\u00e9u, el seu maternal somriure o el naturalisme en els plecs de la seva roba i els seus cabells, que contrasten amb el tractament molt m\u00e9s esquem\u00e0tic que rep la figura del nen Jes\u00fas. **b****b**Per poder comprendre aquesta barreja d\u2019estils, els historiadors han proposats diverses hip\u00f2tesis. Podria ser que l\u2019obra hagu\u00e9s estat concebuda al rom\u00e0nic, segurament en el s.XIII o fins i tot abans, per\u00f2 s\u2019hagu\u00e9s remodelat m\u00e9s tard al s.XIV, tot introduint acabats d\u2019una finor i delicadesa m\u00e9s pr\u00f2piament g\u00f2tics. Tamb\u00e9 podria ser, i aix\u00ed s\u2019ha hipotetitzat, que l\u2019obra s\u2019hagu\u00e9s refet completament en \u00e8poca g\u00f2tica, si b\u00e9 s\u2019hauria inspirat en una popular imatge anterior, rom\u00e0nica, potser de fusta, i avui desapareguda.\"}]},{\"titol\":\"Fora joies i maquillatges. La restauraci\u00f3 del s.XX\",\"contingut\":[{\"text\":\"La Mare de D\u00e9u del Claustre ha rebut, ben recentment, un altre canvi d\u2019imatge important. A principis del segle XX, l\u2019escultura apareixia completament diferent a tal com s'exposa avui. Amb el pas dels segles, tant la Mare de D\u00e9u com el Nen Jes\u00fas s\u2019havien coronat espl\u00e8ndidament amb sumptuoses corones de metalls preciosos; ella havia estat engalanada amb arracades, collarets, i tot el conjunt escult\u00f2ric apareixia ricament policromat. La Mare de D\u00e9u tenia la pell enfosquida pel fum de les espelmes i passava com una Verge moreneta. Poc tenia a veure amb la imatge delicada i senzilla concebuda a l\u2019\u00e8poca medieval.\"},{\"src\":\"mo_09_maquillada.jpg\",\"descriptor\":\"Mare de D\u00e9u del Claustre abans de la restauraci\u00f3 de 1927.\"},{\"text\":\"Al 1927, no obstant, el cardenal Vidal i Barraquer va promoure\u2019n la seva restauraci\u00f3, la qual inclo\u00efa precisament eliminar totes les policromies, les raspadures i les joies que la imatge havia anat acumulant al llarg dels segles.\"}]},{\"titol\":\"Advocada de la pluja i la fecunditat\",\"contingut\":[{\"text\":\"La devoci\u00f3 a la Mare de D\u00e9u del claustre ha estat molt important al llarg dels segles, no nom\u00e9s per les pr\u00f2pies monges, sin\u00f3 pel poble de Vallbona que peri\u00f2dicament la treia en process\u00f3, i per a les comarques ve\u00efnes que es traslladaven a Vallbona en pelegrinatge per adorar-la.**b****b**I \u00e9s que la Mare de D\u00e9u del Claustre s\u2019havia especialitzat en un tipus d\u2019intercessions especialment vitals per la ruralia. Se la considera una poderosa advocada de la fecunditat, tant del camps i dels cultius com tamb\u00e9 de les persones. A ella s\u2019invocava en temps de sequera per propiciar pluges, per\u00f2 tamb\u00e9 per propiciar embarassos i feli\u00e7os infantaments.\"},{\"src\":\"mo_09_goig.jpg\",\"descriptor\":\"Il.lustraci\u00f3 d\u2019un goig a la Mare de D\u00e9u del Claustre. La dona de l\u2019esquerra porta un infant en bra\u00e7os i l\u2019home de la dreta un paraig\u00fca.\"},{\"text\":\"Recollim aqu\u00ed una estrofa d\u2019un goig que li adre\u00e7a el poeta Ramon Blasi i Rabassa, a mitjan de segle XX:**b****b****i*Quan la partera el fruit espera**b**i ha d'infantar entre vida i mort,**b**v\u00f3s que de D\u00e9u sou mitjancera**b**no li negueu el sant conhort.**b**No la deixeu en tals instants,**b**els m\u00e9s sublims de tota dona:**b**Santa Maria de Vallbona,**b**deu-nos pluja i bons infants!*i**\"}]},{\"titol\":\"Una miracle ben recent\",\"contingut\":[{\"text\":\"L\u2019any 1945, les comarques del ponent catal\u00e0 van patir una terrible sequera, la qual juntament amb les pen\u00faries de la postguerra, van arrossegar els ve\u00efns de Vallbona a la fam i a la desesperaci\u00f3. **b****b**L\u2019ajuntament de Vallbona va demanar al monestir que obr\u00eds l\u2019acc\u00e9s a la capella de la Mare de D\u00e9u del Claustre, propiciadora de pluges i fertilitat, perqu\u00e8 els ve\u00efns de Vallbona poguessin portar a terme una novena, \u00e9s a dir una bateria d\u2019oracions que duraria nou dies. Les monges, tot i que en aquells anys observaven una clausura molt m\u00e9s estrica que avui, s\u2019hi van avenir. **b****b**Durant els nou dies i nou nits que va durar la novena, cada fam\u00edlia de Vallbona va fer torns per vetllar la Mare de D\u00e9u del Claustre a la seva capella, passant un i altre cop el rosari de manera que la pregaria prossegu\u00eds ininterrompudament. Al vuit\u00e8 dia d\u2019intenses oracions, tocava treure la Mare de D\u00e9u en process\u00f3; les pr\u00f2pies monges van encarregar-se de baixar-la del pedestal malgrat els seus 160 quilos de roca calc\u00e0ria; la van vestir apropiadament i la van dur fins la reixa de la clausura on l\u2019abadessa, solemnement empunyant el b\u00e0cul, la va entregar a l\u2019alcalde.**b****b**El poble es va abocar als carrers per veure transportar-hi la venerable imatge. La sequera havia colpejat amb tanta perf\u00eddia que fins i tot els m\u00e9s descreguts del poble es van afegir, amb la boca petita, a les oracions i c\u00e0ntics dels missaires m\u00e9s enfervorits. Les monges per la seva part, obligades per l\u2019estricta clausura d\u2019aquells temps a restar al monestir, van entrar en una profunda preg\u00e0ria. **b****b**Va ser quan ja portaven la Mare de D\u00e9u del Claustre de tornada al cenobi que un ve\u00ed va assenyalar el cel i llavors tothom va poder veure que alguns n\u00favols comen\u00e7aven a inflar-se i enfosquir-se. Va ser tornar a col\u2022locar la Mare de D\u00e9u al seu pedestal i sentir el cel estripar-se en llamps i trons. Va ploure durant vuit dies i vuit nit seguides i va ser aix\u00ed, diu la hist\u00f2ria, que la terrible sequera de 1945 va tocar a la seva fi.\"}]}]","imatge_icon":"mo09_thumb_app.jpg","ic_imatge":"mo09_principal.jpg","valoracio":"3","tipus":"mo","subcategoria":"art_monestir","transport":"[[41.524837,1.088401]]","audioFitxer":"[\"Audioguia_MareDeDeu.mp3\",9500,338]","contacta":"","poisRuta":"","relacionats":"mo_07,cu_02, mo_10","galeria_im":"[{\"fitxer\":\"mo_09_detall.jpg\",\"titol\":\"Detall del Nen Jes\u00fas.\",\"text\":\"Imatge amb menys elements g\u00f2tics. La simetria, l\u2019hieratisme, les mans desproporcionades, una fent el s\u00edmbol de benedicci\u00f3, l\u2019altre sobre les escriptures. \"},{\"fitxer\":\"mo_09_maquillada.jpg\",\"titol\":\"Mare de D\u00e9u del Claustre abans de la restauraci\u00f3 de 1927.\",\"text\":\"Se n'aprecia la sumptuosa corona de la Mare de D\u00e9u i del Nen Jes\u00fas, les arracades i collarets i les robes amb qu\u00e8 estan vestits. El color de la pell era fosc a causa del fum de les espelmes i la Mare de D\u00e9u passava aleshores per una Verge moreneta. \"},{\"fitxer\":\"mo_09_conjunt.jpg\",\"titol\":\"Vista de conjunt.\",\"text\":\"La composici\u00f3 sim\u00e8trica, el hieratisme ic\u00f2nic del Nen Jes\u00fas o el seu gestualisme s\u00f3n trets rom\u00e0nics; l'acabat de la roba i del rostre de la mare de D\u00e9u fan, per contra, pensar en contribucions ja g\u00f2tiques.\"},{\"fitxer\":\"mo_09_goig.jpg\",\"titol\":\"Il.lustraci\u00f3 d\u2019un goig a la Mare de D\u00e9u del Claustre.\",\"text\":\"Cap\u00e7alera de la impressi\u00f3 de mitjan de s.XX d'un goig escrit pel poeta Ramon Blasi i Rabassa. La d\u00f3na de l\u2019esquerra porta un infant en bra\u00e7os i l\u2019home de la dreta un paraig\u00fces.\"}]","sphere_im":""}],"relacionats":null}
Mare de Déu del Claustre
Fina escultura romànica amb retocs gòtics, una de les imatges que ha convocat més devoció a Vallbona.
Hieràtica però elegant, esculpida en una sola peça de pedra calcària, tan típicament blanca d'aquestes valls, l'obra hauria estat concebuda a finals del s.XIII encara que, molt probablement, retocada el segle següent adaptant-ne l'aparença als gustos gòtics.
Nombrosos són els miracles i intercessions atribuïts a aquesta Mare de Déu, que sempre ha estat molt present en la vida religiosa de les monges i de tot el poble.
Info pràctica
Comparteix a xarxes socials
Utilitats de la fitxa
Situa el contingut al mapa
Relacionats
Si vols ampliar la informació, consulta les fitxes relacionades.
El temple del monestir
Imponent però austera, l’església combina amb gran harmonia els estils romànic i gòtic.
L'orde del Cister
La fundació del Cister és una fita destacada en la història religiosa d’Europa
Claustre: galeria nord (s.XIV)
La galeria és la contribució del gòtic al claustre i un símbol del poder assolit.